De toegevoegde waarde van certificaten
Wie werkt in de advocatuur is over het algemeen als de beste op de hoogte rondom wetgeving en regels. Gezien het ruime aanbod aan advocatenkantoren is het soms lastig om als kantoor onderscheidend te zijn. Er zijn echter wel manieren waarop je je als advocatenkantoor nog beter kan richten op de wensen van de consumenten. Professionaliteit is juist in dit vakgebied zo belangrijk, en door het behalen van certificaten als ISO 27701 kun je laten zien dat je voldoet aan bepaalde eisen.
Belang van privacy
Privacy is in elke beroepsgroep belangrijk, dit geldt dan ook zeker voor de advocatuur. Je hebt te maken met afspraken met cliënten en bent op de hoogte van veel persoonlijke informatie. Om deze informatie veilig te kunnen stellen en bewaren is hier een passend certificaat voor, ISO 27701. Dit certificaat wordt enkel afgegeven als een organisatie voldoet aan de eisen die zijn gesteld voor het beschermen van privacy gevoelige informatie. Dit heeft invloed op een heel breed aspect van het werkgebied. Dit kan namelijk gaan om persoonsgegevens van medewerkers tot aan zaak gebonden informatie die terug te herleiden is aan een cliënt.
Milieumanagement
Een andere mooie manier om je te onderscheiden als kantoor is door het behalen van certificaten die zich richten op milieumanagement. Dergelijke certificaten tonen aan dat je voldoet aan de voorwaarden voor werkprocessen waarbij de impact op milieu, mens en klimaat zo sterk mogelijk beperkt blijven. Voor advocatenkantoren klinkt dit misschien niet meteen relevant, maar ISO 14001 is dat wel degelijk. Je zet je namelijk in voor een betere toekomst en kunt dit ook communiceren naar je partners en andere stakeholders.
Certificaat behaald, wat nu?
Een certificaat is niet iets wat je eenmalig haalt en daarna geen omkijken meer naar hebt. Je dient dit namelijk te onderhouden, anders heb je kans dat je je certificaat kwijtraakt. Onderhouden kan door continue verbeteringen van werkprocessen, maar ook door een kritische reflectie naar de manier van werken. Uiteindelijk zijn alle certificaten die je behaald als organisatie van toegevoegde waarde. Je verbetert hiermee je concurrentiepositie ten opzichte van de concurrent en kan deze boodschap tevens uitdragen op de website en andere online- en offline kanalen.
Geef een reactie