Aankoop

Spijt van je aankoop? Hier heb je recht op!

Heb je iets gekocht in de winkel? Dan is het doorgaans niet mogelijk om met het product terug te komen, omdat je deze simpelweg minder mooi vindt dan verwacht. Koop is koop. Je kunt in de fysieke winkel immers in gesprek gaan met de winkelier, alle producten met elkaar vergelijken, de nieuwste toms uitproberen en er samen uit komen als er problemen zijn. Dit is online of bij een telefonische aankoop uiteraard niet mogelijk. Welke rechten heb je dan als je spijt achteraf hebt? Spijt van je aankoop? Hier heb je recht op!

Rechten bij een aankoop in de winkel

In een fysieke winkel geldt over het algemeen koop is koop. Dit betekent natuurlijk niet dat retourneren helemaal niet meer mogelijk is. De meeste winkeliers bieden dan ook de mogelijkheid om het product onder bepaalde voorwaarden terug te brengen. Hierbij geldt bijvoorbeeld wel dat het product onbeschadigd en ongedragen geleverd moet worden. De koopovereenkomst kan dan geannuleerd worden. Hierbij is het mogelijk om het product om te ruilen of om je geld terug te krijgen.

Ruilen of retourneren bij een fysieke winkel wordt als heel normaal beschouwd, maar is officieel geen recht. Het is een extra service van de winkelier, waar ook de nodige voorwaarden aan verbonden zullen zijn. Wanneer een product kapot is of niet werkt zoals de advertentie doet beloven, dan is er geen sprake van spijt achteraf en moet de winkelier stappen ondernemen om jou tegemoet te komen. Hierbij laat je je dus niet afschepen met enkel een tegoedbon.

Online aankoop

Toen e-commerce net een beetje van start ging, vonden veel mensen het nog best spannend om voor de eerste keer een online aankoop te doen. De angst om een ondeugdelijk product te ontvangen of simpelweg in één klap geld te verliezen was groot. Inmiddels wordt e-commerce steeds groter en is het doen van online aankopen vrijwel net zo veilig als in de fysieke winkel shoppen. Toch is het wel belangrijk om je van je rechten op de hoogte te zijn. Zeker wanneer er mogelijk spijt achteraf is. Wij zetten ze voor je op een rijtje:

  • Als je via het internet een aankoop doet, mag je net als in de fysieke winkel het product eerst zien, aanraken en eventjes kort uitproberen. Zo kun je beoordelen of je het product ook daadwerkelijk wilt houden. Let op: met uitproberen bedoelen we natuurlijk niet dat je door de stad wandelt met je nieuwe paar schoenen, maar dat je deze bijvoorbeeld even past thuis. Voor het beoordelen van een nieuw product geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Binnen dit termijn kan je nog van je aankoop afzien en het product terugsturen. Na het verstrijken van dit termijn is dat niet meer mogelijk.
  • Bij het terugsturen van een product maak je vrijwel altijd gebruik van het retourformulier wat de winkelier heeft meegestuurd. Zonder formulier is het niet mogelijk om te retourneren. Geen formulier ontvangen? Neem dan contact op met de webshop in kwestie.
  • Bewaar altijd een kopie van het retourformulier en het verzendbewijs als je het product hebt teruggestuurd.
  • Nadat de winkelier het product in goede staat heeft ontvangen, beschikt hij opnieuw over 14 kalenderdagen om jou je geld terug te sturen.
  • Bij het terugsturen van een product worden de verzendkosten meestal door de winkelier betaald. Sommige winkeliers kiezen er ook voor om dit aan de consument over te laten, maar dan moet je hier wel vooraf over geïnformeerd worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *