Hoe kun je een merk registreren?
Ter bescherming van jouw merknaam is het belangrijk dat je deze tijdig laat registreren. Je kunt een merknaam zelf indienen bij een officiële overheidsinstantie maar je kunt dit ook laten doen door een merkbureau. Het zelf indienen van een merknaam klinkt misschien heel gemakkelijk, maar wie dit denkt komt toch van een koude kermis thuis. Een merk registreren is minder eenvoudig dan het lijkt. In veel gevallen bieden merkbureaus solaas in het ‘gevecht’ om jouw merknaam vast te leggen. Maar hoe pak je de registratie van een nieuw merk eigenlijk aan? Wat zijn de kosten? Dat leggen we uit in dit artikel.
Wanneer spreken we over een merknaam?
Een merknaam is een term die gebruikt wordt om producten en diensten te onderscheiden. Door middel van deze naam is het voor consumenten gemakkelijker om een keuze te maken uit diverse aanbieders. Bovendien is het voor hun eenvoudiger om verschillende producten te vergelijken. Met een merknaam geef je een gezicht aan jouw producten en diensten, eentje die herkend wordt door de consument.
Waarom een merknaam registreren?
Veel ondernemers vergeten om hun merknaam te registreren. Dit kan echter vervelende situaties opleveren. Jouw merknaam staat voor het imago van het bedrijf. Als de naam vervolgens door een andere ondernemers wordt gebruikt, kan dit het imago van jouw bedrijf schaden en zal je ook nog eens broodnodige klanten mislopen. Bovendien kan je ook nog eens geld verdienen aan jouw geregistreerde merk. Als jouw bedrijf ontzettend goed loopt en er zelfs sprake is van interesse voor franchisebedrijven, kan merkregistratie enorm goed voor de portemonnee zijn.
Hoe gaat een merkregistratie in zijn werk?
Een merknaam registreren is een vak apart. In veel gevallen is het proces te ingewikkeld om zelf te doen en komen merkbureaus van pas. Een merkregistratie gaat als volgt:
- Stap 1: doe research naar vergelijkbare merken en concurrenten. Bekijk of de door jou gekozen merknaam nog beschikbaar is en of deze niet te veel lijkt op een ander merk.
- Stap 2: bepaal de klassen aan de hand van Verdrag van Nice. Vervolgens bepaal je ook of het merk enkel in de Benelux, Europese Unie of internationaal bekend moet staan.
- Stap 3: beoordeling door officiële overheidsinstantie
- Stap 4: oudere merken mogen gebruik maken van een wettelijk bezwaartermijn
- Stap 5: bij goedkeuring wordt het merk voor 10 jaar geregistreerd in het merkregister
Hoeveel kost een merkregistratie?
De kosten van een merkregistratie zijn afhankelijk van waar je het merk wilt registreren. Je zal logischerwijs meer geld kwijt zijn als je het merk op internationaal gebied wilt registreren, dit vraagt immers om veel meer research en bemiddeling van meerdere partijen. Daarnaast kiezen de meeste mensen er ook voor om een jurist of merkenbureau in te schakelen. Deze verrichten de meeste stappen, zonder dat je hier extra veel moeite in hoeft te steken. Dat heeft natuurlijk talloze voordelen, maar ook dit kost extra geld. Over het algemeen kun je rekenen op een prijs tussen de 500 en 1500 euro voor een merkregistratie.
Geef een reactie