Boekhouding voor ZZP’ers zelf doen of laten doen

Boekhouding voor ZZP’ers: zelf doen of laten doen?

Veel advocaten werken tegenwoordig geheel zelfstandig. Niet meer in loondienst zijn bij een groot concern heeft een heleboel voordelen, maar brengt natuurlijk ook altijd een aantal nadelen met zich mee. Zo mis je bijvoorbeeld de nodige vakantiedagen, zal je niet doorbetaald worden bij ziekte, komt alle verantwoordelijkheid op jouw schouders terecht en moet je naast het advocatenbestaan ook een aantal andere taken voldoen. Taken die horen bij het bestaan als zelfstandige. De boekhouding is hier één van. Dit is niet het leukste klusje, maar wel van essentieel belang voor een goedlopend bedrijf.

Als zelfstandige kun je ervoor kiezen om de administratieve rompslomp voor eigen rekening te nemen, maar je kunt ook een administratiebureau inschakelen om dit voor je te regelen. Zij nemen de boekhouding uit handen, waardoor jij je enkel nog op het werk zelf hoeft te richten. Maar wat is nu de juiste keuze: de boekhouding ZZP zelf doen of laten doen? We zetten de voor- en nadelen op een rijtje.

Scheelt ontzettend veel tijd

Het leven als een zelfstandige gaat echt niet altijd over rozen. Wat veel mensen niet beseffen is dat het nog veel harder werken is dan ‘simpelweg’ voor een baas werken. Als je in loondienst werkt, dan is het mogelijk om na een lange dag de deur achter je dicht te trekken. Als zelfstandige kan dit niet. Je staat altijd aan om cliënten te woord te staan, je onderneming te optimaliseren en bovendien ook de administratieve rompslomp bij te houden. Dat kost enorm veel tijd. Voordat je het weet besteed je bijna ieder minuut aan het bedrijf. Dat maakt natuurlijk niet gelukkig. Zeker niet als je daarnaast ook nog een gezin runt.

In dit geval is het daarom goed om alle mogelijkheden om extra tijd te besparen aan te pakken. De boekhouding ZZP uitbesteden is daar zeker één van. ZZP Administratiebureau kan de boekhouding zowel gedeeltelijk als volledig uit handen nemen. Hiermee bespaar je enorm veel tijd, zodat jij je enkel zorgen hoeft te maken om het werk zelf. Al het andere wordt uit handen genomen. Wel zo prettig!

Je hoeft niet alles te weten over de regels van de Belastingdienst

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Jaja, dat kennen we inmiddels wel. Feit blijft dat het er ook vaak niet makkelijker op wordt gemaakt door de Belastingdienst. Sterker nog, het is iedere keer weer een enorm uitzoekwerkje hoe je je boekhouding invult en belastingaangifte moet doen. En één foutje kan enorm kostbaar zijn. Om het wat gemakkelijker te maken is het belangrijk dat je meer over de regels van de Belastingdienst weet. Maar die regels zijn ontzettend breed en veelomvattend. Het kost daarom ook tijd om je hier op in te lezen. Als je een ZZP boekhouder inschakelt, dan is dit niet meer nodig. Dat scheelt weer.

Nadelen

Maar zitten er ook nadelen verbonden aan het uitbesteden van jouw boekhouding als ZZP’er? Zoals bij alles geldt dat er aan ieder voordeel ook een nadeel verbonden zit. Het is aan jou om te beslissen welk voor- of nadeel het zwaarst weegt. Het grootste nadeel van het uitbesteden van de boekhouding is dat je minder inzicht in je eigen cijfers hebt. Dit kan echter eenvoudig worden opgelost door iedere keer in gesprek te gaan met je boekhouder en van zijn of haar onafhankelijke advies te profiteren.

Daarnaast kost uitbesteden natuurlijk ook geld. Hoewel je dit in de meeste gevallen eenvoudig terugverdiend door de tijd die je bespaart en het feit dat de boekhouder mogelijk trucjes kent om zo min mogelijk belasting te hoeven betalen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *